Content marketing

LinkedIn markedsføring: 5 huskeregler til virksomhedsprofilen

Johanne Frisk Jensen
Content specialist
Indholdsfortegnelse

Din LinkedIn-profil bliver kun så succesfuld som det indhold, du deler. Det betyder selvfølgelig, at du skal gøre dig umage med det content, du producerer og poster.

Men hvordan kommer du bedst i mål med den opgave? Vi har lavet en tjekliste med fem trin, der kan hjælpe dig med at få succes med din virksomheds LinkedIn-markedsføring.

  1. Sørg for, at dit indhold er relevant for din modtager
  2. Brug de rigtige formater til dit visuelle indhold
  3. Tilføj relevante tags og hashtags
  4. Aktivér dine medarbejdere
  5. Del dit indhold på det rette tidspunkt

God fornøjelse!

Trin 1: Sørg for, at dit indhold er relevant for din modtager

Det er naturligvis lettere sagt end gjort - og det virker super banalt. Men ikke desto mindre er det din vigtigste opgave, hvis din indsats skal give afkast.

For at producere relevant indhold skal du kende din målgruppe. Men den del har du selvfølgelig styr på. Det gælder nemlig, uanset hvor og hvordan du kommunikerer.

Hvad virker på LinkedIn?

Du har sikkert bemærket, at LinkedIn er fyldt med opslag fra personer, der deler #jobnyt, er på vej på barsel eller har gennemført en relevant efteruddannelse.

Den slags opslag får typisk meget opmærksomhed, fordi afsenderen er et menneske, der har relationer til andre mennesker.

Men som virksomhed kan du ikke nøjes med at fortælle om dig selv. Det er formentlig de færreste, der har en personlig relation til dit brand.

I stedet kan du basere dine opslag på viden eller holdninger, der være relevante for din målgruppe.

1. Del ud af din faglige viden

LinkedIn er verdens største faglige netværk af fagfolk og virksomheder. Derfor er faglige opslag både udbredte og kærkomne på kanalen.

Du kan dele ud af din viden på forskellige måder. Det kan være alt fra en teaser på en artikel, du har skrevet eller en explainervideo, der forklarer de problemer, din virksomhed kan løse. Det er en klar fordel, hvis du kan underbygge dit budskab med relevante tal og troværdige kilder.

2. Vis autencitet med dine holdninger

Opslag der viser, at du har en klar holdning eller mening om et emne, der er relevant for din branche, klarer sig ofte godt.

Dine holdninger viser, at du kan tage stilling og tør stå på mål for din faglighed. Samtidig kan dine holdninger skabe genkendelighed og positiv genklang blandt din målgruppe.

Du kan eksempelvis vise din holdning ved at analysere en aktuel trend eller begivenhed i din branche. Forklar hvorfor du rent fagligt er for eller i mod den specifikke udvikling.

Tip: Opret en idébank

Det sværeste ved at holde liv i LinkedIn-aktiviteten er at finde på emner at dele. Derfor kan det være en god idé at lave en idébank – altså en bruttoliste med emner, som både er forretningsunderstøttende og relevante for dine interessenter at høre om.

Listen bør du lave et sted, hvor du altid kan tilgå den – eksempelvis Google Docs, Google Sheets, Dropbox eller hvad du nu har til rådighed af delevenlige værktøjer.

Det er der to gode grunde til:

  1. Flere medarbejdere kan tilgå listen og tilføje emner – listen er derfor dynamisk og bliver løbende opdateret
  2. Du kan tilgå listen on the go, eksmepelvis når du sidder i toget og får en god idé

Vil du blive klogere på leadgenerering?
Læs vores blogpost Leadgenerering B2B: Her er alt, du skal vide

Trin 2: Brug de rigtige formater til dit visuelle indhold

Visuelt indhold som billeder, videoer og infografikker er effektive greb til at fange målgruppens opmærksomhed.

For at give modtageren den bedste oplevelse, skal du bruge de rigtige formater til dit indhold. Hvis du f.eks. ønsker at dele en præsentation, kan du dele dine slides som en karrusel, ligesom videoer kan uploades med undertekster til LinkedIn.

Formater på LinkedIn (pixels)

  • Preview-link: 1200x627
  • Billede: 1080x1080 eller 1080x1350
  • Karrusel: 1080x1080 (alternativt 1350x1080)
  • Video: 1080x1080 (alternativt 1920 x 1080)

Trin 3: Tilføj relevante tags og hashtags

Et kriterie for at dit opslag bliver en succes, er, at det når ud til din målgruppe. Nævner du en virksomhed eller en person i dit opslag, kan du tagge deres profiler for at øge synligheden af dit post.

Desuden kan du tilføje hashtags, der er relevante for dit indhold og din målgruppe. Du kan også tilføje mere generelle hashtags, der er relevante for din branche.

I Komio bruger vi eksempelvis ofte #marketing, #content og #contentmarketing.

Trin 4: Aktivér dine medarbejdere  

Som virksomhed bør du altid involvere dine medarbejdere i din indsats på LinkedIn. Bed dem om at synes-godt-om, dele og kommentere på dit indhold. Jo flere personer, der engagerer sig med dit indhold, desto større er sandsynligheden for, at det når ud til flere i målgruppen.

LinkedIn siger faktisk selv, at medarbejderes følgerskare på deres private profiler sammenlagt er op til 10 gange større end virksomhedsprofilens følgerskare. Og de har tilmeld højere engagement.

Noget af svaret ligger nok i, at vi har tendens til at tro mere på ”almindelige medarbejdere” end på direktører som afsendere.

Og det er jo ret væsentligt, hvis dine opslag handler om at få folk til at gøre noget – måske tilmelde sig et event eller aflevere deres kontaktoplysninger. Her er tillid ofte et nøgleord.

Du skal gøre det nemt for dine kolleger at gendele.

Når du har postet et nyt opslag på LinkedIn, kan du bl.a. sende en mail rundt til alle, hvor du “pusher” dem i dele-retningen. Mailen kunne lyde som følger:

Tip: Når du deler et nyt opslag, kan du sende en notifikation til de personer, der har angivet, at de arbejder for din virksomhed.

Du skal blot trykke på klokken “Giv medarbejderne besked”. Se et eksempel herunder.  

Trin 5: Del dit indhold på det rette tidspunkt

Det tidspunkt du deler dit indhold på, kan have stor indflydelse på, hvor mange mennesker der ser det. Du skal vælge det tidspunkt, hvor din målgruppe typisk er aktive på LinkedIn.

Der er mange bud på, hvornår det er bedst at poste på LinkedIn.

Eksempelvis er der en opfattelse af, at mange bruger LinkedIn i arbejdstiden - typisk når de møder ind eller før og efter frokost.

Mens mandage og fredage kan være travle, er flere enige om, at tirsdag, onsdag og torsdag er de bedste dage at poste på. Det er også den praksis, vi typisk følger i Komio.

Andre peger på, at søndag også er en aktiv dag, hvor flere forbereder sig på den kommende arbejdsuge og i den forbindese scroller igennem deres LinkedIn feed.

Tip: Husk, at du kan bruge LinkedIns planlægger, så du kan planlægge indhold til tidspunkter, hvor du ikke selv er online.

… og lidt om de uigennemskuelige algoritmer

Den kedelige sandhed er, at dit indhold kommer til at klare sig godt, hvis du formår at poste noget, din målgruppe finder interessant. Algoritmer eller ej.

Alligevel er der meget snak om de hensyn, vi kan tage for at ende i brugernes feed. Det kan være svært at forudsige, hvilket indhold der får synlighed og hvordan forskellige faktorer påvirker algoritmerne.

Det er vigtigt at huske, at algoritmer er dynamiske og kan ændre sig over tid. Derfor er vores anbefaling, at du laver en række tests, analyserer resultaterne og holder dig opdateret på nye trends.

I Komio tester vi i øjeblikket, om karruseller skaber mere engagement end almindelige billedopslag, og hvorvidt links klarer sig bedst i kommenterfeltet eller i selve opslaget.