Leadgenerering

Leadgenerering B2B: Her er alt, du skal vide

Simon Østergaard
B2B marketing specialist & partner
Indholdsfortegnelse

På denne har vi samlet alt, du har behov for at vide om leadgenerering som B2B-virksomhed, og vi opdaterer den løbende.

Her er både viden for den erfarne marketer, der allerede arbejder med leadgenerering som en del af inbound-strategien og den helt grønne, der mangler viden om at komme godt fra start.

God fornøjelse.

Hvad er B2B leadgenerering?

Leadgenerering for B2B-virksomheder - eller lead generation - handler om at indsamle kontaktoplysninger på potentielle kunder med det formål at bearbejde dem, så de på sigt bliver til betalende kunder.

Metoden går i sin enkelthed ud på at identificere og tiltrække de rette kundeemner, konvertere dem via en formular og efterfølgende opbygge en relation gennem relevant og værdifuldt indhold. Taktikker som SEO, indhold på sociale medier og en konverteringsoptimeret hjemmeside er væsentlige for succes.

Leadgenerering er en essentiel proces, når du som B2B-virksomhed ønsker at have succes med din inbound-strategi. Er du endnu ikke helt skarpt på de grundlæggende begreber inden for leadgenerering, kan du dykke ned de vigtigste herunder.

Hvilke strategier kan bruges til generere og pleje B2B-leads?

Når det kommer til at generere B2B-leads, er der flere effektive strategier, du kan bruge. Her er nogle af de mest populære:

Content marketing

Ved at producere og dele værdifuldt indhold, der svarer på din målgruppes spørgsmål, kan du tiltrække potentielle kunder og opbygge tillid. Brug blogindlæg, e-bøger, whitepapers og videoer til at demonstrere din ekspertise og løse problemer for dine målgrupper.

Inbound marketing

Inbound marketing handler grundlæggende om at systematisere din content marketing-indsats ved at tilsætte et CRM-system og marketing automation. Her handler det om at levere de rette budskaber på det rette tidspunkt - gnidningsfrit og automatiseret. Inbound marketing er ofte en oplagt strategi for store, videnstunge B2B-virksomheder.

Sociale medier

Dine potentielle kunder er højest sandsynligt på én eller flere sociale medier. Del dit indhold, engager dit publikum og brug annoncering for at nå ud til din målgrupper med dit inspirerende indhold.

Email marketing

Byg en email-liste med potentielle kunder og send regelmæssige e-mails med relevant og inspirerende indhold. Brug automatisering til at lede potentielle kunder gennem købsrejsen.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Optimer din hjemmeside og dit indhold, så det rangerer højt i søgemaskinerne a.k.a. Google. Brug relevante søgeord og skab en god brugeroplevelse for at tiltrække organisk trafik, du kan konvertere med godt indhold og gode CTA'er.

Webinars og events

Arranger webinars og events, hvor du kan dele din viden og interagere direkte med potentielle kunder. Dette kan hjælpe med at opbygge relationer og er en leadgenerator, hvor kvaliteten er dine lead bør være høj.

Lead magnets (content offers)

Skab værdifuldt indhold som potentielle kunder kan downloade mod at give deres kontaktoplysninger. Det kan være guides, skabeloner, værktøjer eller eksklusivt indhold.

Ved at kombinere disse strategier kan du øge dine chancer for at tiltrække og kvalificere B2B-leads. For at binde de forskellige strategier og tiltag sammen, kan du med fordel benytte inbound marketing-metoden, der fungerer som en overordnet rettesnor for din marketing-indsats ved at sætte den i system.

Hvad er fordelene ved leadgenerering for B2B-virksomheder?

Her er nogle af fordelene ved leadgenerering for B2B-virksomheder:

1. Øget salg

Leadgenerering giver dig mulighed for at identificere potentielle kunder, der allerede viser interesse for dine produkter eller tjenester. Ved at fokusere dine salgsindsatser på kvalificerede leads øger du dine chancer for at konvertere dem til betalende kunder.

2. Målrettet markedsføring

Ved at generere leads kan du målrette din markedsføring mod en specifik målgruppe. Det gør det muligt at levere målrettet indhold og tilbud, der er relevante for dine potentielle kunders behov og interesser.

3. Opbygning af relationer

Leadgenerering giver dig mulighed for at etablere og opbygge relationer med potentielle kunder. Ved at levere værdifuldt indhold og engagere dig med dem gennem forskellige kanaler, kan du skabe tillid og styrke din virksomheds omdømme.

4. Øget ROI

Ved at fokusere dine markedsføringsindsatser på at generere kvalificerede leads kan du øge din return on investment (ROI). Og ved at konvertere flere leads til betalende kunder kan du maksimere din indtjening og minimere spildte ressourcer på at målrette mod mindre relevante målgrupper.

5. Bedre forståelse af kunderne

Gennem leadgenerering får du indsigt i dine potentielle kunders behov, udfordringer og præferencer. Det giver dig mulighed for at tilpasse dine produkter, tjenester og markedsføringsbudskaber for at imødekomme deres specifikke krav.

6. Mulighed for opsalg og mersalg:

Når du har skaffet et lead, har du mulighed for at opbygge en længerevarende relation med vedkommende. Det åbner døren for opsalg og mersalg, hvor du kan tilbyde yderligere produkter eller tjenester til eksisterende kunder.

7. Konkurrencefordel

Ved at have en effektiv leadgenereringsstrategi kan du skille dig ud fra dine konkurrenter. Ved at tiltrække og konvertere kvalificerede leads kan du opnå en konkurrencefordel og styrke din position på markedet.

Sæt leadgenerering i system med inbound marketing

En systematisk tilgang til leadgenerering kan hjælpe dig med at gå fra sporadisk tilbudsgivning til et kontinuerligt flow af købeklare leads, der gør livet for sælgerne nemmere.

Opskriften er simpel, men eksekveringen er svær: Her et 6 steps til, hvordan inbound marketing kan hjælpe med at sætte din leadgenerering i system:

1. Identificer din målgruppe

Inden du kan generere leads, er det vigtigt at have en klar forståelse af din målgruppe. Brug buyer personas eller ICP til at definere dine ideelle kunder og deres behov, udfordringer og præferencer.

2. Skab relevant og værdifuldt indhold

Brug content marketing til at producere og dele indhold, der er relevant og værdifuldt for din målgruppe. Dette kan være blogindlæg, guides, whitepapers, webinarer, videoer og meget mere. Giv dine potentielle kunder en grund til at engagere sig i dit indhold og efterlade deres kontaktoplysninger.

3. Optimer din hjemmeside til konvertering

Din hjemmeside er et vigtigt værktøj til at generere leads. Sørg for at have klare call-to-actions (CTA), knapper, kontaktformularer og landingssider, der er designet til at konvertere besøgende til leads. Brug også lead capture-formularer til at indsamle relevante oplysninger om dine besøgende - f.eks. via pop ups.

4. CRM og marketing automation

Implementer et CRM-system med marketing automation-funktioner til at automatisere og styre dine leadgenereringsaktiviteter. Dette kan omfatte automatiserede e-mail-kampagner, leadscoring og lead nurturing- flows, der hjælper med at lede potentielle kunder gennem købsrejsen.

5. Mål og analyser dine resultater

Sæt mål for din leadgenerering og brug analyser og rapportering til at måle dine resultater. Identificer, hvilke kanaler og taktikker der fungerer bedst, og foretag justeringer efter behov for at optimere din leadgenereringsstrategi.

6. Integrer salg og marketing

For at sikre en effektiv leadgenereringsproces er det vigtigt at have et tæt samarbejde mellem salg og marketing. Derfor skal begge parter være onboardet i dit CRM.

Definér klare retningslinjer for, hvordan leads overføres fra marketing til salg, og sørg for at have en effektiv opfølgningsproces for at konvertere leads til betalende kunder.

Ved at implementere inbound marketing som en overordnet strategi kan du sætte leadgenerering i system og skabe en effektiv og målrettet tilgang til at tiltrække og konvertere kvalificerede B2B-leads.

Læs mere om, hvordan du sætter leadgenerering i system herunder.

Leadgenerering på LinkedIn

Linkedin er idéel til B2B-virksomheder, der ønsker at genere leads af høj kvalitet. På platformen finder du mere end 2,6 mio. danskere inden for stort set alle brancher, og du har mulighed for at lave yderst målrettet annoncering baseret på bl.a. Enkelte virksomheder og jobtitler.

Men hvordan kommer du i gang med leadgenerering på LinkedIn? Læs vores guides og bliv en champ på LinkedIn.

Leadgenereringens uundværlige elementer

Leadgenerering består af en lang række strategiske overvejelser, men metoden indeholder også en lang række lavpraktiske - men yderst vigtige - elementer.

Forskellen på landingssider, der konverterer 2 eller 5 procent af dine besøgende, betyder enorme summer inden for B2B-verdenen.

Uden knivskarpe CTA’er og appellerende content, din målgruppe elsker, kan din strategi være nok så god, men den kommer aldrig til at skaffe dig de rette leads - både i mængde og kvalitet.

Herunder kan du læse om at lave lead nurturing flows, der også er et uundværligt element i den komplette leadgenereringsindsats.