Leadgenerering

Gated content: 9 eksempler på indhold, der giver leads

Simon Østergaard
B2B marketing specialist & partner
Indholdsfortegnelse

Din evne til at generere relevante leads er afgørende for din forretning. En af de mest effektive metoder til at indsamle leads er ved at bruge gated content.

I dette blogindlæg får du 9 konkrete eksempler på gated content, du kan implementere i din B2B-leadgenerering for at opbygge en stærk liste af potentielle kunder.

1. E-bøger eller dybdegående guides

E-bøger og guides er en klassisk form for gated content. De kan dække en bred vifte af emner og giver dybdegående information til dine potentielle kunder.

Eksempler

  • Softwarevirksomhedens e-bog om 10 effektive metoder til at optimere din it-infrastruktur
  • Revisionsfirmaets guide til Skatteoptimering for virksomheder

Fordele

  • Er evergreen-indhold du kan bruge i mange år
  • Mulighed for at gå i dybden med et emne, som øger din autoritet

Ulemper

  • Det koster mange ressourcer at producere
  • Formatet har muligvis haft sin storthedstid i nogle brancher

2. Webinarer

Webinarer om aktuelle emner inden for din branche, vil være relevante for din målgruppe.

Eksempel

  • Erhvervshusets webinar til startsups: Kom godt i gang med fundraising

Fordele

  • Webinarer giver top-engagerede leads, da de sætter et specifikt tidsrum af til at deltage
  • Du kan interagere live med dine leads, hvilket styrker jeres relation
  • Personlig kontakt med leads i mange minutter. Meget svært at opnå ved andre formater

Ulemper

  • Det kan være en barriere for din målgruppe, at deres tilmelding “forpligter”
  • Begrænset levetid, da det kun er aktuelt, når webinaret afholdes - medmindre der er tale om on demand

3. Cases

Cases viser, hvordan din virksomhed har hjulpet tidligere kunder med at løse specifikke problemer.

Vær opmærksom på, at du aldrig bør gate en kundeudtalelse. For at en case er værdifuld nok til at blive gated, skal den være attraktiv for din målgruppe. Det kan være i form af unikke data, statistikker eller resultater, som ikke er let tilgængelige andre steder.

Fordele

  • Indholdet er konkret og relaterbart for modtageren
  • Cases er et kraftfuldt værktøj til at demonstrere værdien af dine produkter

Ulemper

  • Kræver, at du har en case, der skaber nok værdi for modtageren

4. Checklister og skabeloner

Checklister og skabeloner er et praktisk værktøj, der hjælper dine potentielle kunder med at løse konkrete udfordringer eller blot gøre deres liv nemmere ved, at de ikke skal starte fra scratch.

Eksempel

  • Ingeniørvirksomhedens tjekliste til at undgå 5 klassiske byggetekniske fejl, når du renoverer badeværelse  

Fordele

  • Denne type content har en stor praktisk værdi for modtageren
  • Relativt hurtigt at producere, hvis du kan tage udgangspunkt i egne procedurer

Ulemper

  • Indholdet er så let, at det kræver mindre engagement og har en begrænset informationsdybde

5. Nyhedsbrev

Et nyhedsbrev er også gated content, der kan genere leads - særligt hvis det tilbyder værdifuldt indhold som branchenyheder, som din målgruppe finder relevant.

Fordele

  • Et nyhedsbrev sikrer regelmæssig kontakt og større kendskabsgrad

Ulemper

  • Formatet kan være omkostningstungt, da du skal udkomme jævnligt for at holde dig i modtagerens bevidsthed

6. Online-kurser

Online-kurser giver brugerne mulighed for at tilegne sig nye kompetencer eller forbedre deres eksisterende.

Eksempler

  • Softwarevirksomhedens kursus i Avancerede Excel-teknikker
  • Revisionsvirksomhedens kursus i Årsregnskab for begyndere

Fordele

  • Evergreen-indhold du kan bruge i mange år

Ulemper

  • Udviklingen og produktionen af et kursus kræver betydelige ressourcer

7. Whitepaper med insights fra din industri

Del indsigter fra din branche som nye tendenser, herskende udfordringer eller fremtidige muligheder.

Eksempel

  • Entreprenørens bud på 10 tendenser inden for grønt byggeri i 2024

Fordele

  • Er med til at positionere dig som autoritet og ekspert
  • Giver et nyt og aktuelt take på et emne, som i høj grad taler til målgruppens opmærksomhed

Ulemper

  • Indholdet kan have en begrænset levetid
  • Kan være ressourcetungt at producere

8. Et uforpligtende sparringsmøde

Et uforpligtende sparringsmøde kan også fungere som gated content. Her tilbyder du din målgruppe muligheden for et møde for at diskutere deres specifikke udfordringer eller behov.

Eksempel

  • Rekrutteringsbureauet tilbyder sparringsmøde om, hvordan du kan optimere din rekrutteringsproces

Fordele

  • Giver en stærk relation til modtageren
  • Er meget værdifuldt for modtageren

Ulemper

  • Ressourcetungt format, da det kræver 1:1 samtaler
  • Vil formentlig give lavere volumen af leads

9. Interaktive værktøjer og beregnere

Interaktive onlineværktøjer eller beregnere kan hjælpe din målgruppe med at løse et specifikt problem eller træffe en vigtig beslutning.

Eksempler

  • Pensionsselskabet beregner til selvstændige, der hjælper med at beregne deres pensionsbehov baseret på deres livssituation
  • Forsyningsselskabets energi-beregner til produktionsvirksomheder, der estimerer energiforbrug og identificerer måder at reducere omkostninger på

Fordele

  • Meget engagerende indhold, der formentlig taler til det sidste stadie i købsbeslutningen

Ulemper

  • Det kan være en kompleks opgave at udvikle værktøjet

Er du klar til at komme i gang?

Jeg håber, du er blevet inspireret til at producere dybdegående og relevant indhold, der kan gøre din målgruppe klogere. Lykkes du med den opgave, er du godt på vej til at få flere værdifulde leads.

Vælg det format, der passer bedst til din målgruppe og branche, og kom i gang med at styrke din B2B-leadgenerering.

Har du brug for sparring til, hvordan du kommer fra start, er du altid velkommen til at række ud på johanne@komio.dk.