Content marketing

Hvad er content marketing? Her er alt, du skal vide som B2B-virksomhed

Simon Østergaard
B2B marketing specialist & partner
Indholdsfortegnelse

Med content marketing deler du viden gennem indhold. Det tiltrækker leads, positionerer dig som ekspert og øger dit salg. I dette blogindlæg får du det ultimative overblik over, hvad content marketing er for en størrelse.

Content marketing er en metode, hvor du deler inspirerende og relevant indhold, som tiltrækker og overbeviser din målgruppe, så de i sidste ende køber dit produkt frem for konkurrentens. Eller sagt på en anden måde: Med content marketing sælger du dine produkter gennem indhold uden at virke sælgende.

Det er i bund og grund meget simpelt og bygger på denne antagelse:

Kunder vil ikke sælges til, men de vil gerne købe, hvis de selv får lov til at træffe deres egne velresearchede og velovervejede købsbeslutninger.

Og med denne antagelse bag øret, er du klar til at dykke ned i, hvad content marketing er.

Hvad er content marketing?

Content marketing er en markedsføringsstrategi, der handler om at hjælpe din målgruppe med at træffe velovervejede købsbeslutninger ved at levere toprelevant og værdifuldt indhold, så de vælger dit produkt frem for konkurrentens.

Det kunne eksempelvis være blogindlæg, how to-videoer, Q&A’s, guides, seminarer eller skabeloner. Altså indhold, der svarer på målgruppens spørgsmål og hjælper dem i deres digitale researchproces.  

Indholdet skal dukke op, hvor din målgruppe befinder sig og søger information. Det kunne være på Google, på Facebook, LinkedIn eller YouTube – eller på TikTok. Og indholdet skal svare på lige netop det spørgsmål, en potentiel kunde måtte sidde med. Det skal være relevant som bare pokker.

For at lykkes med content marketing er det derfor essentielt at forstå, at forud for enhver købsbeslutning, ligger en købsrejse bestående af flere faser og mange touchpoints, som alle kræver skræddersyet indhold.

Det er det, content marketing handler om. Skræddersyet indhold til målgruppen, når de har brug for det, og hvor de har brug for det, så du opbygger tillid, relationer og efterspørgsel. For når du gør det, positionerer du dig som ekspert inden for dit felt, og du øger dermed din chance for, at kunderne vælger dig frem for konkurrenten.

Hvilke typer content findes der?

Når du udvikler din content marketing-strategi, er det vigtigt at overveje, hvilke konkrete typer indhold der skal inkluderes for at tiltrække og engagere din målgruppe. Her er nogle eksempler på indholdstyper, der kan være effektive:

Guides: Skriv en guide, der hjælper din målgruppe med at løse et specifikt problem eller opnå et mål. Brug et listeformat og trin-for-trin instruktioner for at gøre det let at følge.

Cases: Skriv cases om tidligere samarbejdspartnere eller kunder, hvor du viser, hvordan du har hjulpet dem med at løse deres problemer. Dette viser din ekspertise og skaber tillid hos potentielle kunder.

FAQ: Lav en liste over ofte stillede spørgsmål og svar dem i detaljer. Dette hjælper din målgruppe med at få svar på deres spørgsmål og kan reducere antallet af gentagne henvendelser.

White paper: Skriv en dybdegående rapport eller guide om et specifikt emne, der er relevant for din målgruppe. Dette kan være gated content, hvor potentielle kunder skal give deres kontaktinformationer for at få adgang til indholdet.

Video: Brug visuelt indhold som testimonials og how-to-film til at engagere din målgruppe. Videoindhold er populært og kan være en effektiv måde at formidle information på.

Seminar og webinar: Arranger live events som seminarer eller webinars, hvor du kan møde dine potentielle kunder og dele værdifuld viden. Dette kan hjælpe med at opbygge tillid og generere leads.

N.B. Der findes mange flere indholdtyper deruder. Og husk - du skal vælge indholdstyper, der passer til din målgruppes behov og hvor de befinder sig i købsrejsen.

Hvad er gated content?

Gated content er indhold, du gemmer bag en betalingsmur, som i marketingverdenen ofte er en formular, og hvor betalingsmidlet ofte er kontaktoplysninger i form af navn og email-adresse. For at få en ”transaktion”, skal det gatede content være yderst værdifuldt, og det er derfor typisk indhold af en tung kaliber.

Med gated content er formålet at indsamle leads, og det er derfor den type content, du sætter i spil, når du vil lære din potentielle kunde endnu bedre at kende samt have muligheden for at sende dem relevant indhold gennem email marketing.

Gated content er typisk: Whitepapers, inspirationskataloger, guides, e-bøger, produkt-demoer.

Hvad er ikke-gated content?

Indhold som ligger frit tilgængelig for potentielle kunder, er ikke-gated content. Det er lettere indhold, som ikke er lige så ressourcetungt at producere som gated content. Denne slags indhold er dit bread-and-butter, og det er særligt denne type indhold, der genererer trafik til din hjemmeside og øger kendskabet til din brand.

Ikke-gated content er typisk: blogindlæg, artikler, infografikker, how-to-videoer, guides, profilfilm.

Email marketing som en del af content marketing

Emails er en fantastisk måde at distribuere indhold, men det er også fremragende indhold i sig selv, da du i emails har mulighed for at formidle værdifuld viden gennem både billeder og tekst.

Med email marketing har du også en direkte (og næsten gratis) kommunikationskanal, hvor du kan hyper-segmentere dit indhold, så det er top-relevant for modtageren – og det tapper lige ned i content marketing-metodens hjerte. Emails er typisk også den type indhold, du bruger, når du har skaffet et lead via dit gatede content.

Content marketing er ikke inbound marketing

Content marketing vs. inbound marketing. Hvad er op og ned i de to begreber?

Inbound marketing er  den overordnede strategi, og content marketing er det værktøj - eller det bærende element - strategien hviler på og er dybt afhængig af.

Så hvis inbound marketing er en bil, er content marketing motoren, der driver bilen frem.

Helt grundlæggende kan man sige, at content marketing handler om indholdsproduktion, hvor inbound marketing er koblet mere sammen med salg og handler om lead nurturing, annoncering, marketing automation og meget andet.

De to ting hænger dog sammen, da du uden content ikke kan eksekvere din inbound-strategi. For hvad skal du skrive i din email automation, og hvad skal du linke til i dine annoncer, hvis du ikke har noget indhold?

Hvordan kommer jeg i gang med content marketing?

Inden du kaster dig hovedkulds ud i indholdsproduktionen, bør du lægge en content marketing-strategi ved at dykke ned i følgende 7 faser:

  1. Dyk ned i din nuværende situation
  2. Bliv klogere på din målgruppe
  3. Sæt mål for din indsats
  4. Find kernen i dit content
  5. Udvælg dine content-formater
  6. Planlæg din distribution
  7. Lav en handlingsplan

Ved at lægge en content marketing-strategi får den en retning for dit indhold.

Skal indholdet eksempelvis primært bruges i annonceringen på LinkedIn, skal det trække organisk trafik via Google eller skal det understøtte sælgernes opsøgende salgsarbejde?

Det kan være, at dit indhold skal sætte fut i jeres inbound marketing-strategi. Under alle omstændigheder, skal der være en strategi, der definerer, hvorfor du overhovedet skal lave indhold.

Når du har lavet din strategi ved du:

  1. Hvad dit content-emne (topic) er
  2. Hvem du kommunikerer til
  3. Hvornår du skal kommunikere til dem og med hvad

Punkt 1 handler om at opbygge en såkaldt topic cluster omkring det emne, du gerne vil positionere dig som ekspert inden for. Punkt 2 og 3 dækker over begreberne ”persona” og ”købsrejse”, som også er begreber, du bør kende, da de bliver brugt i flæng, når det gælder content marketing.

Lad os se nærmere på alle tre herunder.  

Hvad er en topic cluster?

En topic cluster udspringer af ét overordnet emne (et topic), som er defineret i din strategi, og som du gerne vil ranke på i Google og generelt være kendt som ekspert indenfor.

Du skal derfor vælge dit emne med omhu, og det skal naturligvis udspringe af de kompetencer, din virksomhed besidder eller arbejder inden for, men det skal også være et emne, din målgruppe gider at høre om.

Du skal altså finde et såkaldt content sweet-spot, hvorfra du skal bygge din content marketing-indsats

Ud fra emnet opbygger du en stor samling (en cluster) af indhold, der alle linker på kryds og tværs. På den måde kan din målgruppe hele tiden finde nyt og inspirerende indhold om emnet, og du indikerer samtidig over for Google, at du ved, hvad du snakker om.

Hos Komio tager vi udgangspunkt i emnet content marketing, men er du byggerådgiver kunne du tage udgangspunkt i emnet privat byggerådgivning. Og sælger du software, der holder styr på virksomheders regnskaber, kan dit emne være regnskabsstyring.

You get the point.

Hvad er en persona?

For at definere, hvem du kommunikerer til, bør du lave en persona.

En persona er en fiktiv person, der repræsenterer din kernemålgruppe med demografiske kendetegn, hobbyer, medieforbrug mv. Desto flere detaljer du kan tilføje om din persona, desto nemmere bliver ”vedkomne” at kommunikere til, når du skal producere indhold.

Og har du flere målgrupper, skal du have flere personaer – gerne én for hver.

Content til købsrejsens 3 faser

Når du skal lære din persona (målgruppe) bedre at kende end din egen bukselomme, er det vigtigt at forstå, at din persona gennemgår en lang købsrejse - eller købsbeslutningsproces – der består af tre faser, inden der bliver foretaget et køb:  

  1. Awareness-fasen: Kunden har fået en udfordring, de gerne vil have løst
  2. Consideration-fasen: Kunden undersøger mulighederne på markedet
  3. Decision-fasen: Kunden vil købe, men skal nu beslutte, hvem de skal købe hos

De tre faser kræver forskelligt indhold, da behovet hos den enkelte er grundlæggende anderledes i starten af research-processen, end når personen nærmer sig købet.

En tommelfingerregel er, at desto nærmere kunden kommer decision-fasen, desto mere må du tale om dit eget produkt.

Omvendt betyder det også, at du ikke skal tale om dig selv i begyndelsen af købsrejsen – her handler det i stedet om kundens udfordring.

En anden tommelfingeregel siger, at desto dyrere dit produkt er, desto længere er købsrejsen. Det skyldes helt simpelt, at dyrere produkter ofte er mere komplekse og kræver mere overvejelse.

Det er eksempelvis mere afgørende for virksomheder at vælge det rette økonomisystem end at vælge den rette sæbedispenser til kundetoilettet.

Salgstragten

Awareness

I awareness-fasen skal dit indhold tale ind i din potentielle kundes udfordring, så kunden bliver klogere på udfordringens forskellige facetter og omfang – og hvordan du kan hjælpe dem. Du skal tænke på, at kunden er i en research-fase, hvor de indsamler viden. Derfor er det afgørende, at du dukker op og svarer på kundes spørgsmål – hvad enten deres research foregår på Google, på YouTube eller LinkedIn.

Eksempler på indholdsformater: Blogindlæg, how to-video, whitepapers.              

Consideration

I consideration-fasen undersøger og overvejer den potentielle kunde sine muligheder. I har altså fanget kundens opmærksomhed, men de kigger også på jeres konkurrenter. Det er derfor nu, I skal overbevise dem om, hvorfor de skal vælge jer, og her er det ofte en god idé at bruge guides eller gated content. På den måde kan I få vedkommendes email-permission, så de kan lære jer bedre at kende gemme email marketing.

Eksempler på indholdsformater: Guides, skabeloner, webinar, morgenmøder.

Decision

Kunden er overbevist om, at de skal købe en løsning, der minder om jeres, men de er uafklaret omkring, hvem de skal vælge. Med content skal du sørge for, at de vælger jer, og det gør du bedst ved at skabe indhold, som er tættere på produktet end tidligere. Altså indhold, der dykker ned i detaljer omkring dit produkt, og hvorfor det kan løse lige netop kundens udfordring. Det kan også være indhold, der sammenligner jeres produkt med lignende løsninger.

Eksempler på indholdsformater: Casestudies, gratis prøveperiode, vareprøver, live demo, Q&A’s, sammenligninger.

Skal du lykkes med content marketing, er det de ovenstående tre faser, du skal kommunikere til.

Indholdet skal altid være relevant, inspirerende og guidende, og det ultimative formål er at besvare kundens spørgsmål, så de hele tiden kommer et skridt tættere på købet i deres købsrejse.

Der findes faktisk også en fase fire, hvor det handler om at skabe loyalitet, så de eksisterende kunder bliver ved med at handle hos dig og måske endda anbefaler dig til venner og bekendte. Det kan du blive klogere på ved at læse vores blogindlæg om 5 trin i dine (potentielle) kunders beslutningsproces, du bør kommunikere til.

Hvem er content marketing for?

Content marketing er for alle virksomheder, der har en digital tilstedeværelse og som gemmer på noget viden. Det vil sige stort set alle virksomheder i dagens Danmark.

Der er dog undtagelser. Sælger du et meget billigt eller lavinteresse-produkt - eksempelvis iPhone-opladerer - er content marketing måske ikke den rette løsning for dig.

Er du omvendt en specialiseret B2B-virksomheder, et fashion brand, en konsulent- eller techvirksomhed er content marketing med stor sandsynlighed noget for dig.

Fælles for topkandidaterne til content marketing-metoden er, at de:

  1. Har meget viden inden for deres fag
  2. Har et dyrere produkt
  3. Har kunder, der har svært ved at forstå produktets kompleksitet
  4. Har ressourcer til at producere indhold på fast basis
  5. Har en lang tidshorisont

Content marketing tager tid, og du vil (formentlig) ikke opleve en effekt i morgen (eller om en måned), hvis du går i gang i dag.

Content marketing handler om at opbygge tillid og skabe relationer, og som du kender det fra privatlivet, kan den slags tage tid. Heldigvis er det ofte sådan, at når et solidt venskab først er etableret, holder det ved gennem hele livet.

Content marketing er metoden til langdistanceløberne, og når det først kører, vil du opleve højere konverteringsrater, større kundeloyalitet og kunder, der kommer helt ad sig selv. Men har din virksomhed ikke tid til at køre med langt lys, er content marketing nok ikke det rette for jer.

Hvad er fordelene ved content marketing?

Der er flere fordele ved at producere indhold på fast basis. Det giver dig ikke mindst muligheden for at eksekvere en inbound marketing-strategi, så din salgsafdeling bliver glad, men det har også andre helt åbenlyse fordele.

Jeg har udvalgt tre af de væsentligste herunder:

1. Du får en indholdsmaskine

Ved at systematisere indholdsproduktion kan du være sikker på, at du altid har højkvalitetsindhold at publicere på din LinkedIn-side. Du fjerner dermed alt bøvlet ved kontinuerligt at skulle ”opfinde” indhold til dine sociale kanaler.

2. Du får SEO-juice

Ved at publicere kvalitetsindhold, der besvarer din målgruppes spørgsmål, forbedrer du din mulighed for at dukke op i Google. Det giver øget kendskab til din virksomhed og trafik til din hjemmeside.

3. Du bliver thought leader inden for dit fag

Når du på fast basis poster brugbart indhold inden for din branche, dukker du kontinuerligt op i din målgruppes feed eller i deres Google og- YouTube-søgninger.

På den måde positionerer du dig ikke mindst som ekspert på dit felt, men du øger også chancen for, at du er top-of-mind hos din målgruppe, når de får et behov, du kan hjælpe med at løse.

Hvordan får du succes med content marketing?

Content marketing bygger på en kontinuerlig indholdsindsats, og det er (næsten) den vigtigste ingrediens – at du bliver ved og kontinuerligt udkommer med nyt, relevant indhold.

Men selvom du er topmotiveret for at udleve din content marketing-strategi, kan der hurtigt gå hverdag og drift i den. Og wupti - lige pludselig er der ikke længere tid til at producere et nyt blogindlæg om ugen og distribuere det på de sociale medier.

Derfor er det afgørende for succes, at du skaber nogle rammer i organisationen, der sikrer, at strategien bliver fulgt.

Du bør derfor have styr på følgende, hvis du vil have succes med content marketing:

Tid og ressourcer

Frigiv den tid og skaf de skills, der skal til for at udleve strategien

Toolstack

Abonnér på værktøjer, der hjælper dig i dagligdagen med at samarbejde, lave søgeordsanalyser, kreativer og publicere indhold.

Distributionsplan

Læg en plan for hvem, hvad og hvornår du distribuerer dit indhold – f.eks. en månedlig contentplan.

Optimering og repurpose af indhold

Få styr på, hvordan du løbende kan optimere dit indhold, og hvordan du kan genbruge det på nye medier eller kanaler. Du kan eksempelvis af omdanne et whitepaper til en talking head-video.

Hvad koster content marketing?

Det er svært at svare på, hvad content marketing koster, da det kan skaleres utroligt stort.  

Èn ting er dog helt sikkert: Vil du have succes med content marketing, er det nødvendigt, at du producerer et jævnt flow af content over en lang periode.

Om det er hver uge eller hver anden måned, du skal publicere indhold, afhænger i høj grad af, hvem din målgruppe er, og hvad du kommunikerer omkring.

Vigtigst af alt er det, at dit indhold er relevant og inspirerende, så det skaber engagement blandt målgruppen.

Har du spørgsmål til content marketing?

Jeg håber, du med denne lille gennemgang er blevet klogere på, hvad content marketing er.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående eller blot vil høre mere, kan du kontakte mig på 25 53 14 02 eller simon@komio.dk.