Mangler du hjælp til at skaffe flere leads? Så er du havnet det rette sted. I dette blogindlæg gennemgår vi fem effektive metoder til at skaffe bedre (og flere) B2B-leads til din marketing- og salgsprocess.
Gated content
Gated content er indhold, der ligger skjult og kun kan tilgås ved at udfylde en formular, typisk med kontaktinformation i form af navn og email. Indholdet kan være e-bøger, whitepapers, guides eller webinarer.
Formatet er sådan set underordnet, da det vigtigste er, at indholdet har så høj værdi for din målgruppe, at de vil veksle deres kontaktoplysninger for at få fingrene i dit indhold.
Metoden med at gate indhold giver dig typisk leads af en forholdsvis høj kvalitet, da dine prospects skal overkomme en relativ stor barriere (en formular) for at få fingrene i dit indhold. Det er ofte lig med et stort engagement i dig eller den service/det produkt, du kan levere.
Forudsætningen for at lykkes med at gate indhold er, at du har en hjemmeside, der allerede tiltrækker relevant trafik. Gør den det, er gated indhold et godt sted at starte, hvis du hjælpe dig selv godt i gang med leadgenerering.
LeadAds på LinkedIn og META
Annoncering på sociale medier som LinkedIn og META (Facebook og Instagram) er effektive til leadgenerering. Med LeadAds kan dine potentielle kunder udfylde en formular direkte i annoncen uden at skulle forlade platformen, hvilket reducerer friktion og øger (oftest) konverteringsraten.
LinkedIn Ads er særligt ideelt til B2B, da du f.eks. kan målrette dine annoncer mod beslutningstagere inden for bestemte industrier. F.eks. IT-chefer i alle danske produktionsvirksomhede inden for pharma, der er større end 100 medarbejdere.
META-platformene giver også gode målretningsmuligheder, som kan hjælpe dig med at nå de personer, der matcher din ideelle kundeprofil.
Forudsætningen for at lykkes med leadads er, at du har noget værdifuldt, du kan tilbyde dine leads. Det er typisk det samme, som du tilbyder som gated content på din hjemmeside. F.eks. et whitepaper. Forskellen mellem leadads og gated content er blot, at leadads foregår på platforme, du ikke ejer.
Om du skal køre leadads på LinkedIn eller META afhænger i sidste ende af, hvor din målgruppe befinder sig samt dit annonceringsbudget. En tommelfingerregel er, at prisen på LinkedIn Ads ofte er højere end på META. Det samme gælder dog også kvaliteten af de leads, din annoncer skaffer dig.
I sidste ende kan det derfor være en bedre forretning at betale 500 kr. pr. lead på LinkedIn end 100 kr. på META, hvis leadet på LinkedIn er 5x bedre.
SEO
Søgemaskineoptimering (SEO) er en langsigtet strategi, der kan levere en stabil strøm af leads til din virksomhed. Særligt fordi at SEO har det med at tiltrække besøgende til din hjemmeside, som er aktivt søgende efter den service eller det produkt, der kan løse deres udfordring.
Ved at optimere din hjemmeside efter relevante søgeord, som dine potentielle kunder bruger, når de søger efter løsninger online, kan du opnå en højere placering i søgeresultaterne og tiltrække organisk trafik. Skab indhold, der handler om de problemer og behov, dine kunder har, og sørg for, at din hjemmeside er teknisk optimeret for Google (og ChatGPT).
Ud over at SEO kan tiltrække købeklare leads, kan du også betragte SEO som metoden til at tiltrække den relevante trafik, der er forudsætningen for, at du kan veksle dit gatede indhold til leads.
Forudsætningen for at lykkes med SEO er i sidste ende kontinuerligt arbejde med at skabe indhold, der løser din målgruppes søgeintention samt de rette SEO-værktøjer som f.eks. Ahrefs og Google Search Console til analysearbejdet.
Formularer
En simpel, men vigtig del af leadgenereringsprocessen er kontaktformularer. De er essentielle til at veksle dine hjemmesidebesøgende til leads.
Men en formular er ikke bare en formular. Der kan nemlig være stor forskel på konverteringsraten på forskellige formularer - f.eks. ift. til design, placering eller antallet af inputfelter.
Formularer er en effektiv måde at indsamle leads på, især når de er placeret taktisk på sider med relevant indhold, såsom produkt-, service- eller blogsider. Sørg for, at dine formularer er enkle og overskuelige, og at de ikke kræver for mange oplysninger – jo nemmere det er at udfylde dem, jo større sandsynlighed er der for, at dine besøgende bruger dem.
Undersøgelser fra Sleeknote viser, at 1-2 inputfelter giver den højeste konverteringsrate. Tilføjer du 3 eller flere felter, falder konverteringsraten markant.
Forudsætningen for at lykkes med gode formularer er primært to ting:
- Du skal først og fremmest tilbyde en grund til, at dine besøgende udfylder formularen. Det kan være et whitepaper, en demo af dit produkt eller 30 min. uforpligtende møde.
- Software til at bygge gode formularer. Din formular skal se præsentabel ud og samtidig fungere upåklageligt. Det værste, der kan ske, er nemlig, at din formular melder fejl. Derfor bruger vi altid Sleeknote til vores popups og Active Campaign til at embedde formularer.
Landingpages
Landingpages - eller landingssider - er superoptimerede informationsider, hvis primære formål er at konvertere leads.
Som vi ser det, findes der overordnet to typer af landingpages:
- En der skal “sælge” en ydelse eller et produkt i en kampagne
- En der skal “sælge” noget indhold - f.eks. et webinar.
Produkt-landingpages
Når du laver kampagner, bør du overveje at skabe dedikerede landingpages, der er designet til én specifik målgruppe eller ét produkt. I klassisk forstand indeholder en god landingpage en klar overskrift, et kortfattet budskab, en stærk CTA (call-to-action) og social proof i form af f.eks. kundeanmeldelser eller cases.
Men vi ser også gerne, at en landingpage, der skal sælge et produkt eller en ydelser, har fokus på SEO samt indeholder indhold, der svarer på alle de tvivlsspørgsmål en potentiel kunde måtte have i HELE deres købsrejse.
Altså en one-stop-shop landingpage bygget ud fra tanken om, at “når du har oplevet denne landingpage, er du ikke længere i tvivl om, hvem du skal vælge som leverandør”.
Indhold-landingpages
Kører du kampagner, hvor målet er at promovere dit indhold, bør du i højere grad lave kortere landingpages, end når du skal promovere et produkt.
Her er det dit indhold, der skal være i fokus, og der behøver nødvendigvis ikke være meget andet information end en god overskrift, et kort uddybende afsnit, en knivskarp CTA, en god formular og evt. noget social proof.
Konklusion
Der er mange måder at skaffe bedre leads online til din B2B-virksomhed på, men de bedste resultater kommer, når du kombinerer flere metoder og løbende optimerer dine processer. Det er her, et CRM-system og inbound marketing-metoden kommer i spil, da det vil sikre systematisk dataopsamling, du kan bruge til analyse og til at træffe beslutninger.
Kontakt endelig partner Simon Østergaard på 25531402 eller simon@komio.dk, hvis du har spørgsmål til leadgenerering.