Content marketing

Content marketing-ordbog: +40 begreber du skal kende

Johanne Frisk Jensen
Content specialist
Indholdsfortegnelse

Du kan ikke sige content marketing uden at sige købsrejse, copywriting eller sweet spot. Content marketing dækker nemlig over et hav af begreber. Bliv godt klædt på med denne liste, der rummer +40 af de begreber, du skal kende.

Du har formentlig allerede forstået, hvad content marketing er for en størrelse. Men har du også styr på de begreber, der typisk følger med? Evergreen-content, link building og persona er bare nogle af de udtryk, der bliver brugt i flæng, når vi snakker content marketing.

Bare rolig. Vi hjælper dig med at få styr på din content marketing-lingo, så du forstår, hvad dit content-bureau siger.

I dette opslagsværk finder du +40 begreber, der på den ene eller anden måde relaterer sig til content marketing.

God fornøjelse!

Autoritet

I relation til content marketing handler autoritet om at opbygge troværdighed omkring dit brand. Du kan eksempelvis få topical authority ved at publicere værdifuldt, udtømmende indhold om et bestemt emne.

Du kan også fokusere på domæne autoritet, som bruges inden for SEO om det potentiale, din hjemmeside har. Du kan øge din autoritet med indgående links af høj kvalitet.

Annoncering

Annoncering betyder i denne sammenhæng, at du betaler for, at dit indhold eksponeres på en bestemt kanal. Med andre ord er det et reklamespot på Facebook, LinkedIn, YouTube eller lignende.

Blog

En blog består af faglige indlæg, du publicerer på din hjemmeside. Der er flere grunde til, at din virksomhed bør have en blog. Især inden for content marketing anses blogging for at være en hjørnesten.

Call-to-action (CTA)

En call-to-action er en opfordring til handling, der skal konvertere din målgruppe til kunder, f.eks. “Læs mere” eller “Få gratis prøveperiode”. CTA’er kan komme i form af knapper, pop-ups, bannere mm.

Content-formater

Content-formater dækker over forskellig slags indhold som guides, how-to-film, webinarer, video, tekst, billeder og meget mere. Læs om 8 typer indhold, du kan bruge i content marketing.

Content marketing

Content marketing er en metode, der bygger på at producere inspirerende og relevant indhold, som tiltrækker og overbeviser din målgruppe om at købe dit produkt eller ydelser.

Content marketing-strategi:

En content marketing-strategi er en plan for din content marketing-indsats, der sætter retning for målgrupper, content-emner og distributionskanaler. Strategien sikrer, at du når dine mål.  

Customer Relationship Management (CRM) 

CRM står for Customer Relationship Management og dækker over den software, der holder orden i alle de informationer, du har om eksisterende og potentielle kunder eller leads. Der findes mange udbydere af CRM-systemer såsom HubSpot og Active Campaign som vi selv bruger.

Contentplan

En contentplan er - som navnet antyder - en plan, der sikrer struktur for dit indhold på tværs af alle dine kanaler.

Copywriting

Copywriting kaldes også tekstforfatning og dækker over alle former for tekst såsom hjemmesidetekster, blogindlæg og tekster til sociale medier.

Distribution

I marketing-kontekst handler distribution om, hvilke kanaler og på hvilken måde, du vil dele dit indhold.  

Email marketing

Email marketing dækker over markedsføring gennem email. Herunder skelner man typisk mellem kampagnemails og automations.

  • Kampagnemails: Kampagnemails sendes ved behov og er kendt som det klassiske “nyhedsbrev”. De tager typisk udgangspunkt i et emne - eksempelvis en specifik produktgruppe, inspiration eller ny viden.
  • Automationflow: Mails der automatisk bliver sendt, når et lead har en bestemt adfærd - eksempelvis downloader en e-bog eller besøger en bestemt side på dit website.    

Engagement

I et marketingperspektiv er engagement, når nogen interagerer med dit indhold f.eks. synes-godt-om, kommenterer eller deler.

Evergreen-content

Evergreen-content  er indhold, der har en lang levetid og forbliver relevant i en lang periode. Med andre ord er evergreen-indhold en langsigtet investering, der kan høste trafik til din hjemmeside eller bruges år efter år.

Gated content

Gated content er indhold, du gemmer bag en betalingsmur, som i marketingverdenen ofte er en formular, og hvor betalingsmidlet ofte er kontaktoplysninger i form af navn og email-adresse. Gated content er f.eks. whitepapers, inspirationskataloger, guides, e-bøger og produkt-demoer. Formålet med gated content er typisk at indsamle leads til din email marketing-indsats.

Konvertering

Ordet konvertering bruges, når din målgruppe udfører den handling, du ønsker. Det kan eksempelvis være at gå fra lead (potentiel kunde) til betalende kunde. Konverteringer kommer i flere grader. Det behøves altså ikke være fra lead til kunde - en konvertering kan også være, at nogen trykker på en knap eller besøger din hjemmesiden.

Keywords (søgeord) 

Keywords eller søgeord er de ord eller sætninger, vi søger på, når vi researcher på et emne. Din SEO-indsats tager eksempelvis udgangspunkt i de søgeord, du udvælger.

Key Performance Indicator (KPI)

KPI’er er indikatorer på, om din indsats er en succes. Med andre ord er det målsætninger, du skal nå, for at vurdere om din content marketing-indsats virker som planlagt.

Købsrejsen (buyer's journey)

Købsrejsen er den beslutningsproces din målgruppe går igennem før et køb. Købsrejsen består af fire faser:

  1. Awareness-fasen: Kunden har fået en udfordring, de gerne vil have løst
  2. Consideration-fasen: Kunden undersøger mulighederne på markedet
  3. Decision-fasen: Kunden vil købe, men skal nu beslutte, hvem de skal købe hos
  4. Efterkøbsfasen: Kunden har købt hos dig, og her skabes den langsigtede loyalitet

Landingpage

En landingpage - på dansk kendt som en landingsside -  er en webside, der er produceret med et strategisk mål for øje. Det kan eksempelvis være at få målgruppen til at downloade en e-bog eller tilmelde sig et nyhedsbrev.

Lead

Et lead er betegnelsen for en person, der har vist interesse for din virksomhed, og som du har kontaktoplysninger på. Vi skelner mellem MQL (marketing qualified lead) og SQL (sales qualified lead), der indikerer, hvor den enkelte person er i købsrejsen.

Lead management

Lead management er den process din virksomhed har for at konvertere et lead til en betalende kunde. Det kan du blandt andet gøre ved hjælp af et CRM-system.

Link building

Link building går ud på, at du skaffer links fra eksterne hjemmesider til din egen hjemmesiden. Det er med til at forbedre din placering i Google og dermed øge den organiske trafik til din hjemmeside.

Marketing Automation

Marketing Automation handler om at automatisere markedsføringsaktiviteter. Det handler grundlæggende om at sætte dit indhold i system, så det arbejder for dig, når du holder fri. Gevinsten er langt mere personaliseret og skræddersyet kommunikation mellem dig og dine kunder.

Outbound links

Outbound links (også kaldet udgående links) er links, der linker fra din hjemmeside til en anden.

Owned media

Owned media dækker over dine egne kanaler såsom sociale medier, email og hjemmeside.

Paid media

Paid media er den medieplads, du betaler for (annoncering). Det kan eksempelvis foregå på Google, Facebook og YouTube.  

Persona

En persona er en fiktiv person, der repræsenterer din kernemålgruppe med demografiske kendetegn, hobbyer, medieforbrug mv. Detaljerne gør det lettere at kommunikere skarpt til din målgruppe.

Pillar page

Din pillar page er et af de vigtigste elementer i din topic cluster. Pillar pagen skal dække et overordnet emne i dybden, og det linker typisk til relateret indhold i din cluster. Formålet med pillar pagen er at skabe topical authority over for Google.

Return on investment (ROI)

ROI kan oversættes til investeringsafkast.

Regnestykket hedder: RIO = profit på din markedsføring / investeringen i markedsføring

Repurposing

Repurposing handler om at genbruge indhold på nye kanaler eller formater. Du kan eksempelvis omdanne et whitepaper til en talking head-video. Det betyder, at:

  • Du øger din synlighed, når du henvender dig på nye kanaler
  • Du henvender dig til en større del af din målgruppe, når du producerer i forskellige formater til forskellige platforme
  • Du bruger færre ressourcer på at opfinde nyt indhold

Sales qualified Lead (SQL)

Et SQL er et lead (potentiel kunde), der er klar til at blive solgt til. Ved hjælp af lead scoring kan du kategorisere, hvor salgsmodne dine leads er. Det giver dine sælgere en liste med opvarmede leads, de kan kontakte.

Salgstragt

Salgstragten er en model, der illustrerer kundes rejse mod et køb. Tragten er inddelt i de tre stadier i købsrejsen, kunden gennemgår forud for et køb. Du kan bruge modellen til at tilrettelægge dit indhold, så du taler til potentielle kunder i deres forskellige stadier.

Segmenter

Et segment er en del af din målgruppe og dækker over en afgrænset gruppe af mennesker, som din virksomhed henvender sig til.

Søgemaskineoptimering (SEO)

SEO står for søgemaskineoptimering (Search Engine Optimization), som er en strategisk indsats, der kan øge din hjemmesides synlighed på søgemaskiner som Google.

En SEO-strategi består af mange elementer, du skal blandt andet udvælge konkrete søgeord (keywords), du gerne vil ranke på.

Social proof

Social proof handler om, at vi er mere tilbøjelige til at gøre noget, når vi hører/ser andre gøre det. I content marketing er det et effektivt greb at inddrage fortællinger fra tidligere kunder for at overbevise potentielle kunder.

Sweet spot

Dit content sweet spot er det emne, dit indhold skal tage udgangspunkt i. Dit sweet spot er koblingen mellem det, din virksomhed vil fortælle og det emne, din målgruppen er interesseret i at blive klogere på.

Topic cluster

En topic cluster udspringer af ét overordnet emne, du gerne vil ranke på i Google og generelt være ekspert på. I din topic cluster producerer du en pillar page og et cluster af indhold, der linker sammen med hyperlinks for på den måde at dække et specifikt emne fra A-Z.

Topic cluster-strukturen danner grundlaget for måden, vi blogger på.

Thought leadership

Thought leadership går ud på, at du med vidensdeling og offentlig delte meninger kan positionere dig eller din virksomhed som ekspert i en branche. Det indhold du deler, skal altså ikke handle om din virksomhed, men om den viden, du har.

Mangler vi noget?

Er der et ord, et begreb eller en teori, du er faldet over i forbindelse med content marketing, der ikke er med på listen? Send endelig en besked i vores retning, så opdaterer vi listen lynhurtigt.

Læs også: Alt du skal vide om content marketing