Skabelon

Skabelon: Contentkalender til sociale medier

Download vores gratis skabelon til at planlægge dit månedlige content på sociale medier. Udfyld formularen, tæl til ti og skabelonen lander i din indbakke.

Hvad er en contentkalender til sociale medier? 

En contentkalender - eller contentplan - er en plan for det content, du vil producere og distribuere. I det her tilfælde på dine sociale medier.  

Planen fungerer som en content-kalender, hvor du noterer, hvilket indhold du vil dele, hvornår det skal publiceres og på hvilke kanaler. Du skriver altså den konkrete tekst og angiver, hvilket kreativ du vil bruge i det pågældende opslag.

Med planen får du struktur, og du slipper for følelsen af at være bagud, når det igen (igen) bliver tid til at publicere.

Hvorfor have en contentkalender? 

Der er formentlig en strategisk tanke bag din tilstedeværelse på sociale medier (det bør der i hvert fald være). 

Måske målet er at skabe større kendskab omkring dit brand eller øge trafikken til dit website. Uanset formålet kan en contentplan hjælpe dig på vej. 

En contentkalender samler dine opslag i ét dokument. Det giver dig et overblik over, om dit indhold taler ind i dine mål om, hvor, hvor ofte og med hvad, du vil udkomme. Du kan også lynhurtigt se, om der er en ensartethed i de opslag, du producerer i form af tone of voice, budskaber og visuel identitet. 

Fordele ved en contentkalender til sociale medier 

Der er flere fordele ved at planlægge dine aktiviteter på sociale medier med en contentkalender. Du vil opleve, at kalenderen:

  • Sikrer, at du udkommer jævnligt
  • Skaber en rød tråd i det indhold, du deler 
  • Frigør noget af den tid, du bruger på at skrive opslag adhoc
  • Hjælper med at fordele ansvaret, så du altid ved, hvem der har bolden

Hvad skal en contentkalender indeholde? 

En contentkalender kan se ud på mange måder. Ofte er det struktureret i et excel- eller tekstdokument. En god contentplan opfylder to kriterier:

  1. Den giver et overblik over dine aktiviteter på tværs af dine sociale medier 
  2. Den skal være nem at omsætte til handling 

For at det kan lykkes, skal din contentkalender kunne svare på en række spørgsmål: 

  • Hvilken type opslag er der tale om? Tekst, billede, video? 
  • Hvor skal det deles?
  • Hvad skal der stå i opslaget?
  • Hvad skal læseren gøre, når de har læst opslaget? (CTA) 
  • Hvornår skal opslaget deles?
  • Hvem har ansvaret for at dele det? 

Vi anbefaler, at du producerer din contentplan på månedlig basis. På den måde effektiviserer du den tid, du bruger på at skrive sporadiske opslag - samtidig sikrer du, at dine opslag ikke bliver “outdated”, før de skal publiceres. 

Du kan bruge vores skabelon til at planlægge indhold på både Instagram, Facebook og LinkedIn. Den kan også nemt tilpasses, så den kan bruges til andre kanaler.